5. Ongelmatilanteita ja ratkaisuehdotuksia
5.1. Yleiset kysymykset
Nämä ohjeet ovat joko yleisiä tai koskevat sekä Abitti- että Nettimoodia.
# |
Ongelman kuvaus |
Ratkaisuehdotus |
---|---|---|
1 |
Antennikorvake pyörii ”tyhjää”/mukana kun antennia kiinnittää/irroittaa. |
Kiristä antennikorvakkeen prikka välittömästi ettei kotelon sisällä oleva antennisignaalijohto pääse kiertymään ja lopulta katkeamaan. |
2 |
Vaihdoit Nettiniilon moodia (Abitti-moodista nettimoodiin tai päinvastoin) ja olit vaihtohetkellä liittyneenä Nettiniiloon joko ethernet-kaapelilla tai langattomasti. Moodin vaihdon jälkeen et saa yhteyttä esimerkiksi Nettiniilon hallintapaneeliin. |
|
3 |
Pääset Nettiniilon tiedostojenjakoon (Abitti-moodissa: http://10.10.0.10:443, nettimoodissa: http://192.168.1.1:8888), mutta et saa osaa tiedostoista ladattua vaikka tiedosto näkyy tiedostolistauksessa. |
Päivitä Nettiniilo vähintään ohjelmistoversioon 1.1.0 tai uudempaan. |
4 |
Nettiniilon materiaalijaon kautta jaettuja video- ja äänitiedostoja ei voi kelata. |
Päivitä Nettiniilo vähintään ohjelmistoversioon 1.1.0 tai uudempaan. |
5 |
Opiskelijat eivät pääse liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon tai putoilevat siitä satunnaisesti. |
Pyydä opiskelijoita varmistamaan ettei heillä ole kännyköissä WLAN-nettijakoja päällä ja jos on, sulkemaan omat WLAN-nettijaot. Todennäköisesti myös auttaa jos opiskelijat laittavat kännyköistä kokonaan WLAN:n pois päältä. |
5.2. Abitti-moodiin liittyen
Abitti-moodi on tarkoitettu käytettäväksi YTL:n Abitti-nimisen sähköisen kurssikoejärjstelmän kanssa. Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta tästä listasta tai sisällysluettelon Abitti-moodin alla olevista ohjeista, ota yhteyttä.
# |
Ongelman kuvaus |
Ratkaisuehdotus |
---|---|---|
1 |
Opiskelija pääsee liittymään Nettiniilon tarjoamaan verkkoon, mutta opiskelijan koekäyttöliittymä väittää ettei koetilapalvelimeen saada yhteyttä. |
Vika on todennäköisesti Abitti-palvelintikussa. Varmista, että
Erityisesti jos sama ongelma ilmenee vaikka käytössä olisi kaapeliyhteys langattoman yhteyden sijaan niin se on erittäin vahva indikaattori palvelintikun suorituskyvyn puutteesta. Mikäli samaa ongelmaa ei ilmene kaapeliyhteydellä, ks. alla. |
2 |
Opiskelijat eivät pääse liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon tai putoilevat siitä satunnaisesti. |
|
3 |
Opiskelija ei pääse liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon, koska mitään langattomia verkkoja ei näy. |
Mikäli yhtään langatonta verkkoa ei näy/ole valittavissa Abitti-järjestelmään käynnistetyllä tietokoneella (vaikka pitäisi näkyä useita verkkoja), ei vika tällöin ole Nettiniilossa vaan läppärin (laitteiston) ja Abitti-käynnistystikun ajuriyhteensopivuudessa.
|
4 |
Opiskelija liittyi Nettiniilon tarjoamaan verkkoon, mutta sai yhteyden väärään koetilapalvelimeen. |
Ilmeisesti teillä on useita Nettiniiloja käytössä yhtä aikaa ja usea Nettiniilo tarjoaa samannimistä langatonta verkkoa. Muokkaa Nettiniilon asetuksissa Nettiniilon tarjoaman langattoman verkon nimeä. |
5 |
Opiskelija ei pääse liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon (liittyminen ei ”tule valmiiksi” vaan verkkokuvake ”pyörii ja pyörii”) |
YTL on informoinut, että Abitti-palvelimessa oleva DHCP-palvelinohjelmisto, joka jakaa verkkoon liittyville laitteille IP-osoitteet (sekä kaapeliyhteyksiä että Nettiniilon Abitti-moodia käytettäessä) käynnistyy vasta useita kymmeniä sekunteja sen jälkeen kun Abitti-palvelin on ”silmämääräisesti” ollut valmis käytettäväksi. Toisin sanoen, olettaen että kytkennät ja muut asetukset ovat oikein, ratkeaa ongelma pienellä odottamisella. Ks. myös kohta 3. |
6 |
Opettaja ei pääse Abitti-palvelimelta Nettiniilon hallintapaneeliin osoitteeseen http://10.10.0.10:8020 |
Abitti-järjestelmän v37 päivityksen myötä (17.8.2015 alkaen) Nettiniilon hallintapaneeliin mennään osoitteessa http://10.10.0.10. Huomaa, että Nettiniilon ohjelmistoversion on oltava v1.0.0 tai uudempi, jotta hallintapaneeliin pääsee Abitti-moodissa Abitti-palvelimen v37 tai uudemmilla versioilla. Jos olette päivittäneet Abitti-tikut v37 tai uudempiin, mutta ette ole päivittäneet Nettiniiloa, ei Nettiniilon ohjelmistoa voi päivittää Abitti-moodissa vaan päivitys on tehtävä nettimoodin kautta. |
7 |
Videot ja äänet eivät toimi opiskelijan koneelta Nettiniilon tiedostonjakoa osoitteessa http://10.10.0.10:443 käytettäessä. |
Varmista, että käytössänne on Abitti-opiskelijantikkujen versio 45 (25.9.2015) tai uudempi. Abitti-järjestelmän versioista v37 (17.8.2015), v40 (4.9.2015) ja v43 (noin 15.9.2015 paikkeilla) puuttuu mediatoisto-ohjelma, jota videoiden ja äänien katseluun/kuunteluun tarvitaan. |
5.3. Nettimoodiin liittyen
Mikäli et löydä kysymykseesi vastausta tästä listasta, yllä olevasta Yleiset-kohdasta tai sisällysluettelon Nettimoodin alla olevista ohjeista, ota yhteyttä.
# |
Ongelman kuvaus |
Ratkaisuehdotus |
---|---|---|
1 |
Et pääse liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon. |
Kehota myös opiskelijoita jatkossa olemaan valitsematta Liity verkkoon automaattisesti -valintaa Nettiniiloa käytettäessä. |
2 |
Pääset liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon, mutta ”netti ei toimi” |
|
3 |
Pääset liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon, mutta et pääse rekisteröitymään (syöttämään nimeäsi). |
|
4 |
Et saa opettajan koneella yhteyttä Nettiniilon hallintapaneeliin (http://192.168.1.1:8020). |
|
5 |
Pääset liittymään Nettiniilon tarjoamaan langattomaan verkkoon ja olet rekisteröitynyt Nettiniiloon eli syöttänyt nimesi, mutta et silti pääse nettiin. |
|
6 |
USB-muistitikku on liitetty Nettiniiloon, mutta tikun sisältö ei näy nettimoodin materiaalinjako-osoitteessa http://192.168.1.1:8888 |
Toimiiko tikku tietokoneeseen kytkettäessä normaalisti? Mikäli ei, varmista ensin toimivuus tietokoneeseen kytkettäessä. Mikäli kyllä, varmista, että tikun tiedostojärjestelmänä on FAT32; jos et tiedä mitä tämä tarkoittaa, kysy atk-tueltanne. Jos ongelma ei ratkennut, ota yhteyttä laitteen kehittäjään. |
7 |
Saat Nettiniilon tiedostonjaosta haluamasi tiedoston ladattua, mutta tiedoston avaaminen ei onnistu. |
Onko koneellasi asennettuna tarvittava ohjelma kyseisen tiedostotyypin käyttämiseksi? Mikäli ei, asenna tarvittava ohjelma. Vaihtoehtoisesti pyydä tiedoston jakelijaa (opettajaa) jakamaan tiedoston jossain vaihtoehtoisessa, mahdollisesti yleisemmin käytetyssä tiedostomuodossa. |